- Oktober 2013

Tiden efter branden..

Kategori: Allmänt

Jag bestämde mig tidigt för att låta livet rulla på som vanligt efter branden. 
Det gick ju ändå inte att få ogjort och att deppa ihop gör inte saker bättre. 
Jag var hemma två dagar från jobbet för att fixa med det praktiska. 
Vart skulle vi bo? Vad behövde vi köpa? Ja typ, allt!! 
Jag och Joel åkte in till stan och bokstavligen slängde ner kläder och underkläder i korgarna. Vi var inte på direkt shoppinghumör om man säger så. 
Än idag har jag inte kommit i kapp med vad jag hade och kommer fortfarande på saker som  fattas.  Som tjej behöver man ju ganska mycket mer ;)
Bara när jag beställde nytt smink och nya hygiengrejer gick notan på över 10 000 kr. 
Man fattar liksom inte hur mycket pengar man lagt på allt man har hemma förrän man börjar räkna. 
Vi fick skriva listor på lösöre och jag tror jag kom upp i 20 a4. 
 
Rykten har gått som en löpeld och jag har hört både de ena och de andra versioner på hur hundarna brunnit inne eller att vi fått klättra ut genom eldsvådor fast vi i själva verket inte ens var hemma när det hände. 
Jag kommer aldrig glömma när vi svängde ner på våran gata och Joel säger; "fan Fia de ryker från taket!" 
Jag frågade om han hade tänt en brasa innan vi åkte men de hade han såklart inte. 
Joel springer ut och sliter upp dörren och eftersom att han själv är brandman så såg han ganska fort att de var kört. 
 
Vi larmade 19:40, 2 timmar efter att vi åkt hemifrån!!  2timmar!! 
Jag kommer aldrig glömma när Joel kommer tillbaka och sätter sig gråtandes i bilen och jag skriker att jag måste hämta några saker son jag bara måste ha!!! 
Joel stoppar mig när jag försöker hitta handtaget på bildörren bakom alla tårar och så säger han; "Fia det kommer inte finnas någonting att hämta därinne!" 
 
Brandbilarna kom. En efter en. 
Stora hål sågades upp i vårt älskade hus och brinnande möbel på möbel kastades ut genom fönstren. 
Jag kommer aldrig glömma den synen. 
 
Joels älskade familj kom och stöttade och många utav våra fina vänner grät med oss den kvällen. 
Tidningarna kom och jag vet att jag skrek att dom kunde dra åt helvete. 
Ambulansen kom och erbjöd psykolog hjälp. Jag behövde inte ha nån psykolog hjälp! Jag ville bara ha vårat hus tillbaka!! 
Vårat försäkringsbolag erbjöd oss hotell men de sista vi ville var att sätta oss på ett hotellrum!! 
Jag är ändå väldigt tacksam för den hjälp vi fått och hur vi blivit bemötta. 
 
Det var på ett sätt skönt att komma tillbaka till jobbet men samtidigt jobbigt att försöka möta mina kunder på ett bra sätt när jag i själva verket bara ville lägga mig ner och gråta. Alla hade såklart tusen frågor och jag fick varje gång bita ihop för att inte gå sönder och berätta samma historia gång på gång. 
Vissa människor har respekterat våran situation medan vissa har vräkt ur sig exakt vad som helst. 
När de delarna som var kvar utav huset skulle rivas och sorteras önskade jag att jag kunde ha känt full tillit till de som gick igenom våra förstörda saker och hoppades att dom skulle respektera vårat privatliv. 
Men en dag hängde mina trosor på garageväggen.  Hade det hänt under andra omständigheter så hade jag garanterat skrattat åt det.
Omogna människor med noll liv och empati tyckte tydligen att de va jätte kul att sprida ut vad jag hade i mina byrålådor.
Hörde tex att någon sagt att jag hade tamponger i badrumsskåpet!!!!
Jaha?? Vilken tjej har inte de? Lägger man ens märke till ett par tamponger liksom???
Eller att jag hade svarta trosor hemma!!! 
Tycker verkligen synd om dom för de måste va de enda stället dom sett ett par trosor på.
Jag slutar aldrig förvånas över vissa människor. 
 
När vårat nya hus var beställt och klart gick jag utan att jag märkte det själv, vidare.
Det här huset kommer bli så jävla bra och jag längtar så himla mycket tills jag kan flytta in tillsammans med min lilla familj. 
Det blir en vit enplansvilla med ljusgrått tegel från fiskarhedenvillan. 5 rum och kök med högt i tak, öppen spis, stora höga fönster, 2 badrum och öppet kök och vardagsrum. 
Köket blir...vitt!! Köksö, vita blanka luckor, vita bänkar och vita vitvaror. 
 
Snart måste vi börja beställa alla möbler för snart är de dags för inflyttning!!!!!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: